ЧЕЗ БЪЛГАРИЯ: РАЗМЕРЪТ НА ИНДИВИДУАЛНАТА МЕСЕЧНА СМЕТКА ЗА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯ МОЖЕ ДА СЕ ПРОГНОЗИРА СЪС ЗНАЧИТЕЛНА ТОЧНОСТ

Начало » Новини » ЧЕЗ БЪЛГАРИЯ: РАЗМЕРЪТ НА ИНДИВИДУАЛНАТА МЕСЕЧНА СМЕТКА ЗА Е...

4. 6. 2007

ЧЕЗ Електро и ЕРД-тата на CEZ в България представиха проектите си за общи условия на открито заседание на ДКЕВР

Днес, 5 юни 2007 г. на открито заседание на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) представителите на ЧЕЗ Електро България и на електроразпределителните дружества в Западна България защитиха проектите си за общи условия, които бяха публикувани през февруари 2007 г. В рамките на обсъждането с комисията стана ясно, че дружествата предлагат отчитането на електроенергията в Западна България да става веднъж на три месеца. Това означава, че два последователни месеца през годината потребителите ще получават сметки, изчислена на база, а на третия – сметка въз основа на реално отчетена консумация. Сметките, формирани на база, ще отразяват сезонността на консумацията. Размерът на изравнителното задължение ще представлява разликата между стойността на действително използваното количество електрическа енергия и общата стойност на двете равни месечни вноски. Предстои комисията да се произнесе по тези предложения в общите условия.

По време на заседанието на ДКЕВР представителите на CEZ отбелязаха, че предложеното тримесечно отчитане на електроенергията ще позволи на електроразпределителните дружества да оптимизират разходите, които се включват в цената на електрическата енергия. Проектът за тримесечно отчитане не би имал отражение върху прозрачността при формирането на сметките, тъй като клиентите ще продължат да следят консумацията си по показанията на електромера.

Това беше потвърдено от данните от пилотен проект на ЧЕЗ България проведен сред 2 300 домакинства в столицата, които бяха отчитани веднъж на два месеца през 2006 г. През месец потребителите получаваха сметка, изчислена на база, а през останалите - сметка въз основа на реално отчетена консумация. Резултатите от този проект показаха, че отчитането на електроенергията на интервал по-дълъг от един месец не води до сериозни колебания в месечните сметки на домакинствата, тъй като формулата, използвана за изчисляване на сметката на база, позволява да се прогнозира индивидуалното потребление на домакинствата с точност над 95%.

Непредвидими са единствено новоприсъединените клиенти или клиентите, които междувременно са се ориентирали към друг енергоносител. За тях, обаче, има предвиден друг ред за изчисляване на междинните плащания и той е съобразен с препоръките на комисията. За този клиентски сегмент е предвидена възможност преценката за бъдещото потребление да бъде определена от самите клиенти.

По време на заседанието беше изказано опасение, че при тримесечно отчитане би могло да се стигне до кредитиране на дружеството. Като коментар, от ЧЕЗ България подчертават, че на практика дружеството кредитира с едномесечна доставка клиентите. Потребителите заплащат енергията, вече потребена в рамките на един месец.

За да оцени как пилотният проект е възприет от домакинствата – участници, ЧЕЗ поръча изследване сред представителна извадка от 618 домакинства, участвали в проекта за двумесечно отчитане, което беше извършено през месец март 2007 г. от агенция Маркет Тест. За общо 70% от запитаните засичането на потреблението веднъж на два месеца не се е отразило върху сметките: 43% не са усетили различното отчитане, а други 27% заявяват, че няма разлика в сметките. Изследването показа, че повече от 85% от анкетираните не са имали проблеми с плащането на сметките си нито в месеците на отчитане, нито в месеците, когато сметката е била изчислявана на база. Данните също сочат, че отчитането на период по-дълъг от един месец не е повлияло негативно и на отношението на клиентите към точността на отчитане на електромерите. По-голяма част – 42% от запитаните заяват, че имат доверие в точността на отчитане, а други 38% нямат мнение или не се интересуват от това.

Нагоре
Menu:
Търси:

Choose your language: English

главно мореплаване:

  • Обадете ни се0700 10 010денонощна информационна линия
  • (02) 8959 667факс
  • Пишете ни

Проверете сметката
си за електроенергия!

Проверка

С грижа за Вас!
9 години ЧЕЗ в България.

Брошура