ЧЕЗ предлага на потребителите възможности да посрещнат по-спокойни коледните и новогодишни празници

Господин Станев, по Коледа обикновено се надяваме на сняг, но чак след това разбираме, че студеното време през почивните дни не се отразява особено добре върху сметките ни за ток. Какво е положението с фактурите за електроенергия на битовите клиенти в Западна България, повечето от които се обслужват от ЧЕЗ?

По време на семейните празници и почивните дни през зимата хората обикновено прекарват много време в домовете си. Приготовлението на празничните трапези традиционно води до значително увеличение на консумацията на ток в домакинствата. Включват се повече и за по-дълго отоплителни уреди, готварските печки работят интензивно, коледната и новогодишна украса често се захранва с електричество от електрическата мрежа. Тенденцията се задълбочава, ако времето е студено. Статистиката на ЧЕЗ показва, че през първата половина от месеца, от 01 до 15 декември 2016 г., средният товар по мрежата е нараснал с близо 9% до 1672 мегавата в сравнение с аналогичния период на 2015 г., когато бе 1534 мегавата. Причина за това е по-ниската температура. Средно тя бе 2,8 градуса по Целзий тази годзина спрямо 4,6 градуса миналата.

Какво означава това за сметките?

Потребената електроенергия е основен фактор при формиране на сметката за ток. Ще дам още един пример. Ако в продължение на 28 дни в месеца използваме готварска печка с мощност 3 KW по 2 часа всеки ден, това ще струва на семейния бюджет 27,19 лева за ток. Печка за отопление от попуярния тип „духалка“, с мощност 2 KW, ще повиши разходите за ток с още 18,13 лева и то при положение, че работи само по два часа дневно. Затова ЧЕЗ редовно призовава потребителите към разумно и отговорно потребление, съобразено с принципите на енергийната ефективност. Намаляването на температурата на помещенията с 1 градус може да понижи сметката ни за ток с 10%. За съжаление в България все още са малко домакинствата, които активно прилагат мерки за енергийна ефективност и намаляване на потреблението на ток. Това се отразява и върху размера на месечните фактури през студените зимни месеци. Статистиката на ЧЕЗ показва, че през зимата консумацията на електроенергия на обслужваната от дружеството територия в Западна България традиционно отбелязва ръст до 40% в сравнение с потреблението през септември. Като подхождат разумно и отговорно към потребление на ток, хората ще помогнат на природата и на своя бюджет.

Как биха помогнали на бюджета си, така че хем да не стоят на студено, хем да не се не притесняват, че няма да могат да си платят сметките?

Ние сме взели необходимите мерки, така че клиентите да могат да се насладят на празниците, без да се притесняват от сметките за ток, които ще получат през януари и февруари и които ще отразяват нарасналата консумация през празниците. На първо място, ние ще спазим нормативното изискване отчитането на електромерите да не надвишава 31 дни. Затова колегите ни в ЧЕЗ Разпределение България ще работят и през почивния ден, на 2 януари, за да отчетат всички клиенти. Клиентите, до чиито електромери няма достъп, ще имат възможност да декларират сами показанията на електромерите си в ЧЕЗ.

Освен това ЧЕЗ предлага множество съвети и мерки, които да помогнат на потребителите да контролират консумацията на ток. Заедно с агенцията за енергийна ефективност СОФЕНА съставихме списък от прости 10 съвета, чието прилагане може да намали сметката за електроенергия на едно домакинство с до 15%.

Потребителите могат да намерят разнообразни съвети за разумно и отговорно използване на електроенергията на  корпоративния уебсайт на ЧЕЗ в раздела „За клиента“, където е разработена специална секция „Енергийна ефективност“. 

Клиентите на ЧЕЗ може ли да разчитат на помощ и при плащането на сметките си за ток?

В помощ на клиентите, които срещат затруднения при посрещането на разходите си за електроенергия през отоплителния период, ЧЕЗ продължава да прилага временното удължаване на срока за безлихвено плащане – от 10 на 20 дни. Вече няколко години компанията предлага индивидуални ,решения за всеки конкретен случай. Считаме, че е необходимо да се помисли и за други възможности за плащане на сметките за електроенергия като например равните месечни вноски или създаване на програми, които да съответстват на новите пазарни реалности и желанието на клиентите и на компаниите за предлагане на модерна и удобна услуга. В тази връзка очакваме приемане на общи условия, които да отразят изискванията и обективните реалности на съвременния живот, в това число и по отношение на хартиената фактура. Във века на технологиите, за голяма част от нашите клиенти хартиените фактури отдавна изживяха времето и трябва и ние, както останалите европейски страни, все по-активно да използваме нови форми за комуникация с клиентите във връзка с техните сметки и потребление.